VVS’erne hos Nørhalne VVS udfylder alle arbejds- og timesedler elektronisk. Overgangen fra papir er gået nemmere end forventet.
Tiden med krøllede ugesedler, manglende følgesedler og ulæselige kragetæer er fortid hos Nørhalne VVS i Nordjylland. Alle medarbejdere har fået udleveret en smartphone, hvor en særlig udviklet app styrer forbruget af arbejdstimer, materialer m.m. fra opgaven starter til den slutter.
- Det administrative arbejde er blevet meget nemmere. Det er der ingen tvivl om. Nu behøver jeg ikke holde styr på irriterende arbejdssedler og ugesedler, som altid flød rundt i bilen, siger Thomas Kiel, som er tillidsrepræsentant for virksomhedens 25 svende og 7 lærlinge.
Da han blev præsenteret for virksomhedens idéer om indførsel af elektronisk registrering af timer og materialer, var han skeptisk. Han tvivlede på, om både virksomhed og medarbejdere var klar til, at det kunne lade sig gøre.
- Det er en ny verden. Men jeg er overrasket over, hvor nemt overgangen er gået. Kollegerne har taget rigtig godt imod de her nye redskaber, så det har været en spændene og positiv proces at være en del af, fortæller Thomas Kiel.
Fremgang i digitale løsninger
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at andelen af digitale løsninger i bygge- og anlægsbranchen er i massiv fremgang. Således er andelen af ansatte i byggeriet, som har mobil internetadgang til arbejdsbrug, steget fra 27 til 43 procent over det seneste år.
Hos Nørhalne VVS bruger de EG Webtid til at styre arbejdsopgaverne digtalt. De ansatte indtaster løbende deres forbrug af tid og materialer i app’en. Hjemme på kontoret slipper de både for en bunke ulæselige arbejds- og timesedler, ligesom de nemmere og hurtigere kan udskrive en regning til kunden.
- Vi er jo ikke kontorfolk, så i starten brugte vi lidt tid på at lære tingene at kende. Men efter en kort tilvænningsperiode er vi allerede blevet meget, fortæller Thomas Kiel begejstret.
Han er i gang med at trække rør til et nyt badeværelse i et parcelhus i Nørresundby. Han tager en kort pause fra arbejdet for at vise, hvordan systemet fungerer i praksis.
Med et nemt klik er han inde i programmet, hvor en oversigt viser de opgaver, han er involveret i. Inde på hver enkelt opgaver kan man indtaste tidsforbrug og hvad der er brugt af materialer. Der er også en kalender over kommende opgaver.
- Det er ret nemt, og brugervenligheden bliver løbende forbedret. Ud over vores timer skriver vi bare varenumrene og antal ind, og så kører det helt af sig selv. Nemmere kan det næsten ikke blive, siger Thomas Kiel.
Klarer papirarbejdet med det samme
Arbejdet med at indtaste varenumre er en ny opgave i forhold til tidligere. Ifølge Thomas Kiel bør det ikke være noget problem.
- Varenumrene står jo tit på følgesedlen, så det er lige til at taste ind. Det kræver naturligvis, at man har styr på følgesedlerne, siger den nordjyske VVS’er, mens han viser, hvor varenumerene står på følgesedlen.
Programmet EG Webtid findes også til en almindelig computer. Og da servicesvendene ofte har flere opgaver og mere tastearbejde, er de også blevet udstyret med bærbar PC.
- Tidligere havde jeg en tendens til at skubbe papirarbejdet til senere. Nu er det nemmere, og så bliver det også gjort med det samme. Faktisk forlader vi først kunden og afslutter sagen, når arbejdet er tastet ind i EG Webtid, forklarer han, mens han, til ære for fotografen, tager plads i servicebilen og tænder for den bærbare PC.
Men trods de nye og smarte digitale muligheder er der dog fortsat et sted, hvor blyanten stadig bruges.
- Selv om det hele nu kører elektronisk, så skriver jeg stadig mine timer i lommebogen fra fagforeningen. Så har jeg også selv styr på timer og tillæg, når jeg får min lønseddel, siger Thomas Kiel, inden han tager høreværnet på og igen vender blikket mod arbejdet.