Søgefelt

Fredag 03/01 2020

Servicebiler på slingrekurs uden vinterdæk

Mere end hver tredje VVS-firma sparer på sikkerheden og dropper vinterdæk på servicebilerne, viser undersøgelse fra Blik- og Rørarbejderforbundet.

Mange af landets VVS-firmaer må krydse fingre for, at sneen ikke vælter ned i årets koldeste måneder. Mere end hver tredje servicebil har ikke monteret vinterdæk, og det medfører øget risiko for alvorlige ulykker for både ansatte og medtrafikanter, når vejene er dækket af sne.

Undersøgelsen fra Blik- og Rørarbejderforbundet viser, at hele 37 procent af de adspurgte i undersøgelsen, ikke har monteret vinterdæk på deres servicebil. At så mange kører uden vinterdæk, overrasker forbundssekretær Søren Schytte.

- Det tal er alarmerende højt og giver anledning til højlydt forundring. De ansatte i VVS- og skorstensfejerbranchen bruger ofte mange timer bag rattet hver eneste dag, så det er at spille hasard med deres sikkerhed, når man ikke prioriterer vinterdæk på servicebilerne, siger Søren Schytte fra Blik- og Rørarbejderforbundet.

Dumper helårsdæk
Blik- og Rørs undersøgelse viser, at langt størstedelen af de svende, som kører uden vinterdæk, i stedet har monteret helårsdæk på deres servicebil. Men i følge FDM er den type dæk ikke gode nok til kørsel om vinteren med sne og isglatte veje. - Når en dækproducent tilstræber at lave et dæk, der er velegnet til kørsel i al slags føre, bliver det et dæk, der er nogenlunde til lidt af hvert uden at være optimalt på alle discipliner. Er du afhængig af at skulle kunne køre ud hele vinteren, så er det vinterdæk, der skal vælges, skriver organisationen på sin hjemmeside.

Dårligere køreegenskaber
Varebiler og tungt læssede servicebiler besidder langt fra de samme sikre køreegenskaber, som almindelige personbiler. Og med dårligt føre forstærkes de usikre forhold, hvis dækkene ikke er egnet til kørsel om vinteren. Derfor giver det ifølge FDM ekstra god mening at montere vinterdæk på lige netop den type køretøj.

Samtidig anbefaler organisationen, at dæk til varebiler er angivet med bogstavet ”C”, som er en forkortelse for Commercial. Det er dæk, som kan bære flere kilo end normalt og derfor skulle stå ekstra godt fast på våd vej og i sne.

- Som både VVS’er og skorstensfejer oplever man ofte at skulle udføre sit arbejde, selvom vejene er både sne- og isglatte. Arbejdsdagen starter jo ofte på tidspunkter, hvor vejene endnu ikke er ryddet. Og det gør det kun endnu vigtigere at have nogle gode vinterdæk på servicebilen, siger Søren Schytte.
 

Genveje

Søg på Blik og Rør

Søgefelt