Arbejdsmiljø handler om arbejdet, og mest af alt dét, der bliver gjort og ikke gjort på arbejdspladsen.
- Arbejdsmiljø er knyttet til hvordan man organiserer, planlægger og udfører arbejdet. Der er mange aktører, som har et ansvar for et godt arbejdsmiljø – det er ikke kun dig, der udfører arbejdet. Der er rigtig meget, som kan forebygges, hvis arbejdsmiljø bliver tænkt ind tidligt i fx en byggeprocessen.
- Arbejdsmiljø varierer fra arbejdsplads til arbejdsplads og kræver forskellige tilgange. Der findes ikke en one-size-fits-all løsning. Der skal findes løsninger, som passer til netop din arbejdsplads, dig og dine kollegaer.
- Arbejdsmiljø påvirker arbejdstagernes sikkerhed og sundhed, hvordan man trives på arbejdspladsen og virksomhedernes resultater og produktivitet. Både du, dine kollegaer og din arbejdsgiver har en interesse i et godt arbejdsmiljø!
Arbejdsgiveren har ansvaret for, at det arbejde der udføres, foregår sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det er arbejdsgiveren, der har pligt til at sørge for, at arbejdsmiljøet er i orden. Men ledelse og ansatte har pligt til at samarbejde om arbejdsmiljøet.