Top menu

Rolf fejer færgen

Dato: 01/06-2023
2932

Én af Sundbussernes tre færger ligger på værftet i Gilleleje Havn. Her får den en større overhaling - og det betyder også, at skorstenen skal have sig en tur. Rolf Møller Jensen har været på opgaven.

Af: Jonathan Roed Kirkedal

Selvom kalenderen siger marts, og foråret officielt skulle være indtruffet, så daler sneen ned over Gilleleje, da Fagbladet Blik & Rør møder Rolf Møller Jensen. Rolf er skorstensfejer og har i de seneste 25 år kørt i Gilleleje. Kørt de samme ruter, og fejet mange af de samme steder.

- Der har været lidt bøvl, når jeg har haft afløser på – for når jeg er kommet tilbage igen, har jeg fået at vide: ”Det gør du ikke igen", siger han og hentyder til, at borgerne forventer, at det er ham, der kommer.

- Jeg er jo kommet mange af stederne, siden børnene var små, og har også nået at se dem flytte hjemmefra. Det er lidt sjovt. Og der er ingen tvivl om, at Rolf kender borgerne i Gilleleje – og at de kender ham. På de små 700 meter, der er fra stationen til havnen i Gilleleje, når han at hilse på flere af de modkørende bilister.

En anderledes opgave

Men i dag skal han på en opgave, der ikke ”bare” er som alle de andre.

På værftet på Gilleje Havn ligger nemlig en af Sundbusserne, som er navnet på de færger, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg. Den buttede færge rager op i vejret med sine røde, blå og hvide farver. Den er omgivet af containere, små stilladser, en gaffeltruck og servicebiler. Med sneen, der lægger sig som en hvid hinde hen over tagene på havnens røde
træskure, og på presenningerne, der overdækker de fortøjede både, er det tydeligt, at det endnu kun er i forårets dæmring.

Færgen er i gang med at få en større overhaling. Der er håndværkere i gang både her og der, og Rolf har fået til opgave at feje skorstenen. En af grundene til, at opgaven er ganske særlig, er, at lovgivningen ikke er den samme maritimt som på land. For hvor der for et villahus eksempelvis er klare regler for, hvor ofte skorstenen skal fejes – så er der ingen regler til vands.

Derfor har Rolf også kun 4 - 5 gange tidligere haft maritime opgaver. Og så har det mest været på fiskekuttere, hvor skorstenen har været tilstoppet. Så det er første gang, at han skal feje skorstenen på en færge, og han er ikke klar over på forhånd, hvordan rørene er trukket. Så det er ikke uden en vis spænding, at han går til opgaven.

Rørføringen på en færge er sådan lidt hokus pokus

Der er også stor forskel på boliger og færger, når det kommer til, hvornår i byggeprocessen, at skorstenen bliver ført.

- Rørføringen på sådan en færge er sådan lidt hokus pokus alt efter, hvad der lige kunne lade sig gøre, da de byggede skibet. Hvor man i et villahus kan sige, i hvert fald i gamle dage, at det er lige før, at man byggede skorstenen først, og så groede huset rundt om den. Så kan man sige, at her der kommer skorstenen ind som noget sekundært, og bliver snoet rundt, hvor der er plads. Ombord på færgen danner Rolf sig et overblik over, hvordan han kommer ind til skorstenen, så han kan rense den fra toppen af. Derefter går turen ned ad den smalle trappe til færgens maskinrum for at finde ud af, hvordan rørene er ført dér, så han også kan komme ind til skorstenen og feje den fra bunden af.

Der mangler et hul

I maskinrummet er skorstenen tilkoblet et centralvarmeanlæg, som Rolf fortæller, ikke adskiller sig fra et, der kunne sidde i et villahus.
Han møver en del i maskinrummet, hvor der ikke ligefrem er for meget plads at give af, så han må smide den høje hat, der er så karakteristisk for skorstensfejerne – for bedre at kunne komme til. ”Der er sådan lidt ’Das Boot’ (film om ubåde fra 1981, red.) over det, konstaterer han tørt med et smil på læben.

Han får pillet isoleringen af rørene, men det viser sig, at idet skorstenen ikke tidligere har været renset, så er der ikke noget hul til at komme ind til den. Så Rolf fanger en håndværker, der indvilliger i at svejse et hul ind til skorstenen og bagefter svejse en klap på igen.

Sneen giver ikke de bedste arbejdsbetingelser

Turen går derefter til dækket, hvor Rolf skal rense skorstenen fra toppen, men snevejret gør ikke ligefrem arbejdet lettere.

- Det var skideglat deroppe på det der malede dæk. Men sneen har betydning for arbejdet generelt, tempoet bliver skruet voldsomt ned, fordi det er koldt, og man bliver våd, lyder det fra Rolf. Og det er egentlig situationer, Rolf undgår, hvis det er muligt

- Vi skal passe på. Det er også derfor, jeg for eksempel har faldsikring på, hvis jeg skal op. Men det er sjældent, vi skal det i snevejr. Vi er blevet gode til at lade være, hvis vejret ikke tillader det. Så finder vi noget, hvor vi kan gå indendørs i stedet for eller klare opgaven nedefra.

"Gilleleje er jo speciel"

Det vrimler ikke ligefrem med turister på havnen i Gilleleje sådan en dag i marts, men de mange restauranter vidner om, at det langt fra altid er sådan, den tager sig ud.

- Gilleleje er jo speciel. Det er ligesom i Skagen. Der er altid liv på havnen. Om sommeren er det næsten for meget på grund af turisterne, fortæller Rolf Møller Hansen.

Og det er også noget, der afspejler sig i jobbet som skorstensfejer, fortæller Rolf.

- Heroppe adskiller vi os ved, at vi har rigtig meget sommerarbejde, hvor vi fejer sommerhuse.

Det er faktisk næsten halvdelen af vores arbejdsopgaver, forklarer han.