Top menu

Boss Ladies: Flere piger skal vælge håndværk og teknik

Dato: 17/09-2018
1337

Nyt landsdækkende initiativ skal få flere unge kvinder til at søge ind på bygge-, anlægs- og installationsbrancherne. Blik og Rør er selvfølgelig med.

I en branche, der består af 91 % mænd, må der gøres en indsats for at få flere kvinder med.

Kampagnen Boss Ladies, som lige er skudt i gang, prøver at gøre op med fordommene, der ofte er forbundet med erhvervsfagene, og prøver at rydde de værste forhindringer af vejen for de piger, der vælger at tage med drengene på erhvervsskolerne. Det er nødvendigt at få flere kvinder ud på byggepladserne, for tallene og prognoserne siger, at om ti år vil der mangle 17.000 faglærte inden for bygge-, anlægs- og installationsfagene. Selv om synet på, hvad der opfattes som typisk mande- og kvindearbejde har rykket sig meget de seneste 20 år, har kønsfordelingen inden for netop byggebranchen ikke ændret sig.

Projektet med det mundrette navn Boss Ladies er skudt i gang af Divers, som er en forening, med den tidligere formand for Kvinfo Nina Groes i spidsen:

- Der er masser af analyser af problemerne med et kønsopdelt arbejdsmarked i Danmark. Jeg er virkelig stolt over, at vi gør noget ved det. Hvis vi kan lykkes i de her brancher, som i dag er nogle af de mest kønsopdelte på det danske arbejdsmarked, vil det have positiv og blivende værdi for vores samfund, siger Nina Groes til Nordea-fonden, som er en af bidragyderne til kampagnen. Ud over Nordea-fonden støttes Boss Ladies også af Grundejernes Investeringsfond og Bygge- og Anlægsbranchens Udviklingsfond, og i et engageret samarbejde med Dansk Byggeri, 3F, KL, TEKNIQ - Installationsbranchen, Dansk El-forbund, Danske Malermestre og Blik og Rør skal Boss Ladies køre som et treårigt projekt landet over.

Boss Ladies henvender sig til de store piger i grundskolen og de unge kvinder på erhvervsuddannelsernes bygge-, anlægs- og installationsuddannelser.

Ved at sætte spot på erhvervsuddannelser og råbe de uddannelsesklare piger op håber projektet på at mangedoble optaget af kvinder på uddannelser og ikke mindst sende færdiguddannede videre ud på arbejdsmarkedet. Boss Ladies vil samtidigt også prøve at gøre det lidt lettere for kvinderne i mandefaget ved at dele mere viden, skabe kulturændringer i den testosteronprægede branche og ydermere lave forandringer i uddannelsesvejledningerne, på praktikforløbene, på uddannelserne og på arbejdspladserne.

Første skridt er at få pigerne til at turde vælge at gå håndværkervejen, andet skridt er at få dem til at trives på uddannelsen og tredje skridt bliver at sørge for, at arbejdspladserne tager godt imod de færdiguddannede, unge kvinder.

Det er ikke, fordi der ikke er nogen seje kvinder i branchen! Kampagnen opfordrer faktisk netop disse kvinder til at stå frem og melde sig som ambassadører for Boss Ladies. Som ambassadør tager man ud på folkeskolerne, erhvervsskolerne og UU-centrene og fortæller om, hvorfor man selv har valgt en uddannelse inden for bygge-, anlægs- og installationsfagene. En ambassadør vil fortælle om, hvilke fordomme hun selv har mødt, og hun vil fortælle om de mange personlige og karrieremæssige muligheder, der faktisk er netop inden for de fag, som de færreste er opmærksomme på.

Blik og Rør vil følge denne kampagne nøje og helt til dørs, for selvfølgelig er det vigtigt at få endnu flere ind på erhvervsuddannelserne, men at få mere forskellighed og nyt input in, vil bare være endnu bedre.