Top menu

Unge lærer af ældre kollegers dårlige arbejdsvaner

1055

Selvom unge modtager den rigtige oplæring og introduktion, forebygger det ikke nødvendigvis ulykker og arbejdsskader. For de unge kopierer erfarne kollegers problematiske sikkerhedsadfærd. Det viser de foreløbige resultater fra et nyt forskningsprojekt, skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

Unge ligger højt i ulykkesstatistikkerne. Derfor bliver introduktion og oplæring betragtet som afgørende for at forebygge den uheldige tendens, men introduktionen har ikke altid den ønskede effekt. Det viser de foreløbige resultater fra projektet SAFU Læring, hvor forskere fra fire forskellige institutioner har lavet såkaldte observationsstudier samt interviews med unge fra metal-, detail- og social- og sundhedsbranchen.
 
Når introduktionen fejler, kan det for eksempel handle om, at garvede kolleger ser stort på sikkerheden, og de unge dermed lærer at gøre det samme. Selvom de unge ved, hvordan man løfter korrekt, er det ikke ensbetydende med, at de gør det.
 
-De unge tilpasser sig den sikkerhedskultur, der omgiver dem og praktiserer sikkerhed ligesom deres ældre, erfarne kolleger, siger lektor Mette Lykke til Magasinet Arbejdsmiljø.
 
De ved godt, at det er forkert, men de gør det alligevel
I studiet følger forskerne de unge på deres første arbejdsdage. Et eksempel, som Mette Lykke fremhæver, er et værksted, hvor der er en 25 meter dyb grav. Alle på arbejdspladsen ved, at man ikke må gå over graven, men de gør det alligevel. Lærlingene ved det også, men de gør, som deres erfarne kolleger. Men der er også er andre årsager, som spiller ind, når de unge lærer dårlige vaner.
 
Eksempelvis bliver de unges arbejdsopgaver ofte betragtet som så simple og rutineprægede, at de ikke behøver at blive lært. Det kan skabe udfordringer blandt de mange unge med manuelt arbejde, for når den formelle oplæring ikke finder sted, så forsvinder oplæringen i sikre arbejdsrutiner samtidig.
 
-De unge lærer ofte fra midlertidige, perifere eller disintegrerede positioner i organisationen, og den læring de får fremstår ofte som tilfældig og særdeles mangelfuld, siger Mette Lykke.