Top menu

Byggefagenes A-kasse er klar til hurtig indsats

Dato: 19/08-2013
524

Pressemeddelelse fra Byggefagenes Arbejdsløshedskasse

Flere politiske partier har igen sparket gang i debatten om de ledige. Ofte er der tale om endnu en spareøvelse, og derfor opfordrer Byggefagenes A-kasse partierne til at fokusere på, hvordan ledige bedst sikres en tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Senest har SF foreslået, at den arbejdsløse skal kunne vælge, at det er a-kassen, og ikke jobcenteret, der skal forestå jobformidlingen.

I følge Byggefagenes A-kasse er det et skridt i den rigtige retning, men a-kassen går hellere et skridt videre, sådan at det alene er a-kasserne, som varetager den lediges interesse i den første del af ledighedsperioden.

Erfaringerne viser, at Byggefagenes A-kasse har et indgående kendskab til sine medlemmer og deres faglige kompetencer. A-kassen har også en særdeles god kontakt med virksomhederne inden for dens fagområder, og har igennem en årrække formidlet mange tusinde jobs til arbejdsløse malere, blikkenslagere og VVS’ere.

”Vi kan skabe det rette match mellem virksomhedens behov for arbejdskraft og den arbejdsløses personlige og faglige kvalifikationer. Derfor er det som regel os, arbejdsgiveren henvender sig til, når der mangler medarbejdere,” siger Søren Schytte, der er forbundssekretær i Blik- og Rørarbejderforbundet og næstformand for Byggefagenes A-kasse.

”De ledige har brug for så hurtigt som muligt at blive understøttet og vejledt, så de finder et job, der matcher deres kvalifikationer. Dette gøres bedst i en a-kasse med et fagligt fundament,” lyder der fra Søren Schytte.

Byggefagenes A-kasse foreslår, at a-kassen har kontakten med alle ledige under de første 6 måneders ledighed.

”Vi vil dér bruge vores indgående kendskab til både fagene og medlemmerne, samt vores gode kontakt til virksomhederne, til at hjælpe den ledige med at komme i arbejde, eller give personen de nødvendige uddannelses- og kompetenceløft,” siger Søren Schytte.

På den måde vil der spares både ressourcer og penge, da man vil undgå en mængde dobbeltarbejde. I dag afholder både jobcentre og a-kasser tusindvis af samtaler med de ledige hver tredje måned, med stort set samme indhold.  

Men først og fremmest opnås en højere kvalitet i indsatsen, og en mere respektfuld behandling af de ledige, hvilket må være det bærende element, når indsatsen skal ændres.

”Hvis medlemmet stadig er ledig efter 6 måneder – eller hvis der inden da viser sig at være behov for det – skal jobcenteret igangsætte tilbud og aktivering i samarbejde med medlem og a-kasse. Vel at mærke tilbud af en høj kvalitet, som giver medlemmet bedre mulighed for at få arbejde bagefter,” lyder det fra Søren Schytte.

 

For yderligere kommentarer:
Søren Schytte, tlf. 51 53 31 43