Top menu

Påbud fra Arbejdstilsynet skal besvares digitalt

Dato: 14/12-2017
1227

Fra 1. januar 2018 bliver det obligatorisk for virksomhederne at melde tilbage digitalt, hvis de får et påbud efter et tilsynsbesøg.

Fra årsskiftet skal de danske virksomheder svare digitalt, når de fx skal fortælle Arbejdstilsynet, hvordan de har efterkommet et påbud, eller ønsker at svare på en skriftlig høring om en påtænkt afgørelse. Det skal ske gennem Arbejdstilsynets selvbetjeningsløsning OnlineAt.

De nye regler om digital kommunikation med Arbejdstilsynet gælder for afgørelser og skriftlige høringer, som Arbejdstilsynet sender efter 1. januar 2018.

Virksomheden skal som altid orientere Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) eller en repræsentant for de ansatte (i virksomheder uden AMO) om, hvordan virksomheden har løst det pågældende arbejdsmiljøproblem. Det skal ske inden virksomheden melder tilbage til Arbejdstilsynet.

Tidligeres skrev AMO eller repræsentanten for de ansatte under på, at de var orienteret i selve papirblanketten. Fremover skal virksomheden tjekke af i OnlineAt, at AMO/repræsentanten for de ansatte er orienteret.

Godt overblik over sager og frister 
I OnlineAt kan virksomhederne se eventuelle tilsynssager og frister i forhold til Arbejdstilsynet. Det giver et godt overblik, som kan lette virksomhedens eget arbejde med arbejdsmiljø.

Virksomhederne kan fx bruge OnlineAt til at:

  • holde styr på udestående frister se, når Arbejdstilsynet har vurderet, at virksomheden har efterkommet  et påbud
  • se aktive og afsluttede sager for de seneste 5 år se et emneoverblik over tidligere arbejdsmiljøproblemer.

Læs mere på OnlineAt her...