Top menu

Servicesvenden Lars har haft sine kunder i årtier: "Der er stor tillid mellem os"

Dato: 04/06-2024
3341

Lars har kørt service stort set siden, han blev udlært, og stort set i samme område. Mange kunder har Lars haft så længe, at han har oplevet børnene vokse op, og han ved præcis, hvor vandlåsen sidder.

Foto: Maria Tuxen Hedegaard

Tekst: Maja Skov Vang

På en landevej på vej mod Egholt Vandværk kender Lars De Place Pedersen alle beboerne. ”Derinde ligger en gammel kro, og det der har været en gammel skole”, fortæller den 55-årige VVS’er, mens han læner sig ind over rattet og peger på de forskellige huse.

Sådan er det, når man har kørt service i samme område i cirka 30 år.

Lars har kun i korte perioder, fra han blev udlært i 1989, arbejdet på byggepladser.

- Jeg har haft mange kollegaer, der har sagt ”Lars, du skal arbejde akkord. Det er der flere penge i end at være servicemontør”. Det ved jeg godt, men det kan også betyde, at du skal arbejde meget hurtigt for at nå akkorden. Ligesom man altid er afhængig af, at andre gør deres arbejde, før du selv kan komme i gang med dit. Og hvis jeg arbejder som akkordsvend, kan jeg ikke hjælpe mine egne kunder.

Dem har han masser af i Andersen & Heegaard. Selvom han kun har været ansat i firmaet i halvandet år, har han haft en stor del af kunderne, siden han blev udlært. De tæller både private kunder og virksomheder.

- Nogle steder har jeg arbejdet for faren, da jeg startede med at køre service, og nu arbejder jeg for sønnen. Og de fleste steder ved jeg nøjagtigt, hvor jeg skal lukke for vandet. Kunderne behøver ikke engang være hjemme, når jeg kommer. Der er stor tillid mellem os.

Lars har flere eksempler på, hvor stor tilliden mellem ham og kunderne i Kolding og omegn er.

- I går ringede en af mine kunder, der driver en idrætsefterskole i området, fordi der pludseligt ikke var noget varmt vand. Så smutter jeg hurtigt forbi og løser det. Det, synes jeg, er ret fedt. Den der følelse af, at du kan hjælpe lige nu og her.

Nøgne kvinder og kattebakker

Lars trives også med kundekontakten. Han har aldrig følt, at det har været grænseoverskridende at komme i folks private hjem.

- Tværtimod, så synes jeg, det er hyggeligt at sludre med folk. Der er mange, der er nysgerrige, når jeg kommer og gerne vil vide lidt om, hvad jeg gør, især pensionister. Det kan også være sjovt at se, hvordan folk bor. Man bliver overrasket nogle gange.

Men det sker også, at det er kunderne, der bliver overraskede, når Lars kommer:

- Jeg var engang på besøg i et hus, hvor der havde været fest aftenen forinden. Jeg blev lukket ind i huset af viceværten. Ud af et af værelserne kommer der to unge kvinder uden en trevl på kroppen. De sprang hurtigt tilbage på værelset igen, da de så os.

Den slags besøg er ikke de værste. Det er de, hvor man bliver bidt af hunden heller ikke. Det har Lars prøvet en enkelt gang. De værste er de ulækre.

- Det kan være en stoppet faldstamme i et boligbyggeri. Og stoppede køkkenafløb er heller ikke så lækre. Eller hvis man skal Lars sørger blandt arbejde lige ved siden af kattebakken.

Faste kunder

På dagen, hvor Fagbladet Blik & Rør er med Lars på job, skal han også ud til to faste kunder.

Vi starter med at køre til Egholt Vandværk, der forsyner 180 husstande, inklusiveLars vandværk Lars og hans kone, der bor så tæt på vandværket, at Lars kan pege på sit hus.

Her er det hans opgave at sørge for, at vandværket fungerer, som det skal.

- Jeg tjekker det cirka en gang om ugen. Det blev bygget tilbage i 1980’erne, så der kan jo lige pludselig være noget, der ikke fungerer, når der ikke er bemanding på.

Det tager cirka en halv time, og så går turen videre til en anden fast kunde. Det er en af de kunder, hvor Lars tidligere har arbejdet for faren, der var  landmand, men hvor det nu er sønnen, der har overtaget gården.

- Faren har jeg kendt siden min læretid. Min chef ringede på et tidspunkt til Peter, som sønnen hedder, for at give ham et tilbud, efter vi havde været ude og kigge på nogle projekter på gården. Peter svarede, at det havde han ikke behov for; ”hvis det bare er Lars, I sender hver gang, så har jeg tillid til, at prisen er i orden”.

Turen til Nørupgaard tager cirka 20 minutter og foregår i Lars' firmabil.

Her bruger han en del tid. På en dag kører han typisk omkring 100 kilometer. Det
er også her, han spiser sin madpakke. I dag er det en rundtenom med hamburgerryg og en med spegepølse, som han indtager, mens han hører P3, andre gange hører han Magtens Korridor på Spotify.

Lars ved Egholm Vandværk

Alene på job

De mange timer alene i bilen passer også Lars fint.

- Jeg savner ikke at gå med et sjak. Jeg har en god kollega, der hedder Lars. Vi har kendt hinanden siden 1997. Vi arbejdede i mange år sammen i Bravida, før han startede hos Andersen & Heegaard. Det var ham, der fik mig herover. Vi hjælper altid hinanden. Og så møder jeg også de andre kollegaer, når jeg er i firmaet. Det er dog ikke så tit som tidligere, at Lars mødes med kollegaerne.

- Hvis vi går tilbage til 00’erne, der mødtes vi altid til fyraften i firmaet, så fik man en kop kaffe eller en øl og snakkede dagen igennem. Det gør vi ikke længere.

Til gengæld betyder den lille kontakt med virksomheden også, at Lars har stor frihed i sit job.Lars køer

- Det er dejligt. Kunderne ringer direkte til mig, og jeg sørger selv for at fylde dagen ud med forskellige opgaver. Firmaet bruger stort set ikke mig i deres kalender. Det har de accepteret fuld ud.

Hold ikke øje med Lars

På Nørupgaard tager Peter Dahl Schelde gladeligt imod deres faste VVS’er. De trykker hånd og sludrer lidt.

Bagefter går Lars hjemmevant rundt på gården med de omkring 500 køer. For nyligt har Lars lavet gulvvarmestyring for landmanden.

- Jeg holder aldrig øje med, hvad Lars laver. Jeg stoler på ham, siger landmanden, inden han selv begiver sig videre med  sit arbejde.

Lars tjekker blandt andet om køernes mange drikketrug fungerer, og at der ikke er en utæt varmtvandsbeholder eller en pumpe, der er stået af. Da Lars har styr på, at alt fungerer optimalt, sætter han sig ind i firmabilen og kører hjem. I morgen er der igen bud efter den lokale VVS’er.