Fagbladet Blik & Rør har spurgt Elin Fransson, der er trade-product manager hos værktøjsproducenten Milwaukee om, hvordan de bliver inspirerede af deres kunder som Hans Buch og Brian Rasmussen.
Tekst: Maja Skov Vang
Hans Buch og Brian Rasmussen og resten af VVS-sjakket fra Wicotec Kirkebjerg, der arbejder på Børneriget, har opfundet dele til deres værktøj både for at gøre arbejdsdagen lettere, men i høj grad også for at overholde krav fra Arbejdstilsynet. Siden hen er værktøjsproducenten Milwaukee blevet inspireret.
Er I blevet inspirerede til at udvikle videre på ?
- Vi stræber altid efter at finde smarte idéer og opfindelser, der kan gøre hverdagen lettere for vores slutbrugere. Wicotec Kirkebjerg har vist stort engagement, og vi har stor gavn af vores besøg hos dem.
Hvor langt er I i den proces?
- Borehammeren, som blandt andre Wicotec Kirkebjerg har testet og givet deres feedback på, lanceres sommeren2025. Det er en ny, kompakt borehammer på vores bredeste batteriplatform, M18™, hvor fokus har været at udviklet så kompakt og let produkt som muligt med lave vibrationer samt en praktisk støvudsugning. Wicotec Kirkebjerg har været med i hele processen fra den første prototype til vi producerede billedmateriale til markedsføring, der vil blive brugt i hele Europa. Vi værdsætter vores samarbejde med Wicotec Kirkebjerg, og samarbejder som dette baner vejen for fremtidig produktudvikling.
Hvad er det, der gør deres opfindelse interessant?
- Det er tydeligt, at slutbrugere, ligesom vi hos MilwaukeeTool, sætter sundhed og sikkerhed højt på dagsordenen. Wicotec Kirkebjerg er et tydeligt eksempel, hvor de hartaget sagen i egen hånd og modificeret værktøjer, så de er optimale i forhold til deres arbejdsmiljø. Vi ser også lignende eksempler, hvor støvopsamling og vibrationsniveauer er direkte afgørende for valget af værktøj. Dette er et vigtigt fokusområde for os.
Er det ofte, at I bliver inspireret af håndværkere, når I kommer rundt?
- Før hver produktlancering besøger vi slutbrugere i en tidlig fase for at samle input. I øjeblikket har vi over 120 slutkundesælgere, der dagligt besøger arbejdspladser i Norden, hvilket giver os god indsigt i vores slutkunders behov. Resultatet af dette er, at mange af vores produkter er blevet modificerede og udformede efter de nordiske.